2011-07-01

Äntligen avfärd!

Sorry guys, but I will now write only in Swedish for a while, since Sally is on board! She'll be responsible for the English posts from now on. Ibland blir det bara lite för mycket av det goda. Jag har nu varit på Nauticum Ship Yard i Bakar i nästan en hel vecka och spenderat alldeles för mycket tid inuti båten i dess olika skrymslen och försökt eliminera bekymmer med begränsad framgång. Jag har smakat av näst intill hela menyn på Konoba Bakarska, en av de två restauranger som finns i Bakar. Den lilla staden en mil ost om Rijeka som är den näst största staden i Kroatien. Bakar sades vara en rätt tråkig industristad, men visade sig vara en väldigt trevlig liten småstad, fint belägen längst inne i en vik men med tung industri runtomkring och ett stort motorvägsbygge ovanför staden. Kolla in fotona nedan
Första kvällen i Bakar firade jag med en klassisk medelhavsrätt, "grilled squid" med tillbehör bara för att komma in i lite medelhavskänsla. Pris: med dryck ca 70 sek, 2 m från kajen. Helt ok, eller hur
Ca 30 C under dagen, 20-25 C på kvällen och ner till iskalla 16 C mitt i natten. Som tur var hade jag tillgång till både vatten och el och kunde duscha ombord. Iland finns bara ett torrdass och en utomhusdusch med iskallt vatten och 360 grader full insyn från omgivningen. Att kunna duscha på båten är guld värt. Så här kan det se ut på Nauticum Ship Yard när man kommer "hem" på kvällen efter det obligatoriska restaurangbesöket.
Vad är då fixat under dessa 3-4 dagar? Hittat en felmonterad kontakt efter vårvinterns av- och påmastning. En felmontering som kan ha skadat vindmätaren, som alltså inte fungerar. Ej heller mittinstrumentet av de tre Maxi-mastinstrumenten. Men en konsekvens av den nu rättvända kontakten är att vi slipper alarmsignalerna i sittbrunnen som vi hade i påskas i alla fall. AIS:en fungerar, vilket känns tryggt. Och så har vi SPOT trackern som ju inte är beroende av något annat instrument och (förmodligen) därför fungerar klanderfritt. Med SPOT trackern spåras vår framfart i den kroatiska skärgården. Genom att klicka på "View our current or latest position" så ser du var vi är någonstans. Däremot krångar autopiloten och det är lite jobbigt att ständigt behöva styra. Vilken tid det tar att felsöka! Och fy vad jobbigt det är att jobba i 30+C och full sol! Därför lät anlitade jag en av gubbarna på varvet att byta alla gummidelar och rengöra övriga delar av eltoan i förpiken. Skönt att ha två fungerande toaletter ombord.
Sally anlände i förrgår, och igår inhandlade vi nya badkläder till henne inne i Rijeka. Inhandlat är också Internetkuponger till båten som nu har TVÅ trådlösa nätverk ombord. Ett för Internet som alla ombord kan koppla upp sig emot, samt ett instrumentnät till iPad:en som tillsammans med nedladdade sjökort också skall visa nästan samtliga instrument ombord. Men nu var det alltså dags att lämna Bakar som kan se så här trevligt ut dagtid:
Men av det tio dagarna som jag övernattat i Bakar det senaste året så har det mest blivit kvällstunder i staden.

Allt var inte klart, men klart nog att ge sig av! Vi lämnade Arsen, Branko och Milan på varvet bakom och anlände tre timmar senare till Beli på ön Cres, ett tips från Arsen, ägaren av varvet.
Beli ligger drygt 150-200m över havet och har en Eco-park med vithövdade Euroasian Griffons, tja en typ av gamar som vi ju måste kolla in. "Hamnen" var inte direkt lämpad för besökande segelbåtar. Man fick lägga sig utmed en stenpir ut mot havet. Alla fendrar, och några till, på! Ändå gungade och slog ordentligt eftersom sjön blev livligare pga ökande vind. En komplicerande faktor var att en liten färja skulle lägga sig vinkelrät stenkajen bara 50 cm från oss varannan timme. Nåväl, allt gick ändå bra utan skador och vi gick upp till gamarna:


Vi sökte oss mot ön Krk efter vi lämnade Beli bakom oss. Och vi hamnade till slut även i centralorten och staden Krk på ön. Där råkade vi stöta på Alen, mäklaren som sålt båten till mig ifjol. Efter måltid på en stadens restauranger så gick Alen och jag och tog en öl, medans Sally drog sig tillbaka till sjökojen.
Imorgon bär det förhoppningsvis vidare söderut, såvida inte "Boran" (den fruktade Kroatiska kulingen från bergen) slår till som prognosen förutser.

No comments:

Post a Comment